politiktjejen är i farten med en hel del åsikter om både det ena och det andra.

det där med att släppa taget om vissa ämnen är inte min grej.
nu blir det politiksnack. så dom som inte är intresserade behöver inte läsa! :)

sverigedemokraterna kan jag ju börja med. eller vafan ska jag säga? kommer bli så hemskt mycket fula ord. dom är i alla fall hopplösa hela bunten. jag är ingen våldsam person i vanliga fall. men den där jimmie åkesson alltså. honom skulle jag kunna bryta nacken av tio gånger om.. och alla som är med i hans parti också. en bunt med rasister och nasister. jag vill inte ha några rasister/nasister/sinneslöa människor som styr mitt land. om Jimmie Åkesson någon gång för makten, Gud förbjude, så kommer Sverige att gå från att vara ett fredsland till att bli Tyskland på 30-talet. det kommer aldrig något gott ur detta.

piratpartiet har jag också en hel del att säga om. tro mig.. haha. jag har inget emot piratpartiet. men jag har något emot dom som  röstar på dom. helt seriöst? hur kan vi som svenska medborgare över 18 år tycka att sveriges viktigaste fråga är om man får ladda ner en film gratis eller inte? hur kan man rösta för att få "rättigheter" att ladda ner någons album? en annan fråga som piratpartiet också tar upp nu inför valet är att dom vill ta bort FRA-lagen. Bra! men det vill även Socialdemokraterna och västerpartiet. Så röstar du för att slopa FRA-lagen kan du lika gärna rösta på något parti som har viktigare frågor än om du får ladda ner film och musik.

kristdemokraterna.. what the fuck? dom vill typ att man ska betygsätta barn på dagis. vad ska man säga? han ritar fult. sen kissar han för ofta. han leker dåligt men äter bra. hallå? okej. heja amanda(överdrivarN). men som det ser ut nu så börjar betygästtning i årskurs 8. kristdemokraterna vill sänka betygsåldern till elva år. ELVA ÅR? och vi kan inte ha ett sammhälla där alla blir betygsatta efter samma kriterier för vi har inte samma förutsättningar. ska barn med dyslexi bedömas på samma sätt som ett läs och skrivkunnigt barn? istället för att se så tidigt som möjligt att alla barn och ungdomar inte har samma förutsättning för skolarbete. en klapp på axeln till dom för att dom valt att lägga mycket energi på barn och ungdoms psykitarin med tanke på att den just nu är kattastrofal.

feministiskinitiativ. vet inte ens om det där blev rättstavat. men jag bryr mig inte. feminister tycker att män är svin. och att kvinnor är precis lika bra som männen? haha. jag tycker självklart att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, men come on? sen när har vi inte det? männen i samhället tar för sig mer i skolan och på jobbet. så är det bara. det är inte männen som måste ändra på sig. det är kvinnorna i samhälelt som måste ta för sig mer. "si och så många män är chefer. men det finns bara si och så många kvinnliga chefer." ja, för att kvinnor idag inte tar tummer ur arslet och söker chefsjobben för dom sitter hemma och tänker "nej, jag får det aldrig. det går till en man. jag kan inte. jag kommer inte klara det.." det är ingen som kommer komma till dig och trycka upp ett chefsjobb under näsan och säga HÄR HAR DU KVINNA!!!!

miljöpartiet är näste man till rakning i detta inlägg. det är skitbra att dom hålls med miljön och allt, verkligen. det behövs ju det vet vi ju alla. och att dom sen står upp för HBT-personer gör dom inte sämre. citat från deras hemsida ; "Miljöpartiet de Gröna vill ha ett samhälle där alla känner sig lika välkomna oavsett sexualitet, könsidentitet eller könsuttryck. Heteronormen leder till en oacceptabel diskriminering och uteslutning av människor som inte kan identifiera sig i den." det är ju verkligen skitbra. sättet som vissa HBT-personer behandlas på i vissa fall är avskyvärt. all kärlek är bra kärlek. punkt och slut. något jag inte håller med miljöpartiet om är att dom vill höja spritskatten. jag tycker om alkohol. haha. jag vill inte att det ska vara snordyrt att festa till det lite ibland. ;)

folkpartiet visste jag absolut ingenting om. har inte lagt ner någon energi på dom. men jag har vart in och läst endel på deras hemsida på sistone. under fliken "våra viktigaste frågor" har dom med "BEHÅLL KÄRNKRAFTEN!" jag vet inte hur det är med er. men jag är inte supersugen på en tjernobylkattastrof. dom vill ha jämställdhet bla bla bla. dom vill motverka våld mot kvinnor. inte mot män tydligen. nej nej. mot kvinnor. heja jämställt parti, va? hahaha. dör lite av skratt. ehehehehe. även här vill  dom ha betyg från 11 års ålder. dom vill även att lärare ska ställa högre kunskaps krav på elever. dom vill alltså inte se till den individuella elevens behov. icke sa nicke. högre kunskapskrav, kort och gott. Dom vill även ha nationella prov när barn är 9 år, vilket jag är helt emot.

centerpartiet har jag faktiskt inte mycket koll på. och jag orkar inte läsa om dom. helt ärligt så tycker jag att den där Maud är så brutalt jobbig, okunnig, osäker, stroppig och dryg. skulle aldrig vilja ha henne som stadsminister helt enkelt. den lilla lilla uppfattning jag fått om dom är att det är ungefär samma skrot och korn som folkpartiet.

vänsterpartiet. ja, vad ska jag säga? rätt sida iaf. Jag har en bild på Lars Ohly som Daniel har satt upp på min badrumspegel. För han tycker att jag ska kolla på honom när jag skiter. och det gör jag. nåväl.. vänsterpartiet är emot betyg i skolorna. och det är jag med. så jag håller med dom helt enkelt. Jag skulle inte ge en 25-öring för Lars Ohly. Men vänsterpartiet har helt okej åsikter.

nu kommer vi till den spännande delen i det här. haha.

moderaterna.. behövs det säga mer än fredrik reinfeldt? alltså.. gör reinfeldt arbetslös, innan du själv blir det. jag vet inte ens vart jag ska börja. han är... hm.. värdelös! Ta nu som ett exempel som blivit väldigt stort inom svensk media dom senaste dagarna. ingen lär ha missat det. men det är ju värt att ta upp igen. Annica Holmquist har en sjukdom som jag verkligen inte kommer på vad den heter. Hon har jobbat som tandhygienst i många många år och älskade verkligen sitt jobb. Annicas sjukdom som hon har gör att hennes organ i kroppan växer okontrollerat. Många många läkare har sagt att Annica kommer aldrig mer kunna komma tillbaka till arbetet. Och inget annat arbete heller för den delen. Hon är helt enkelt för sjuk för att arbeta. När Annica skickar in sina papper till Försäkringskassan får hon ett brev tillbaka där det står att hon har blivit utförsäkrad. Hon måste genast börja söka jobb. Alla jobb som finns i Sverige. Hon måste ut i arbetsmarknaden. Hon får inte vara sjukskriven, trots att hon lider av en kronisk sjukdom som gör att hon har noll arbetsförmåga. Annica har rätt till socialbidrag. Men då måste hon sälja sin lägenhet som hon bor i. min störta fråga till moderaterna är Hur kan en så sjuk kvinna tvingas ut i arbetslivet trots att flera läkare och experter har bedömt att hon inte har någon arbetsförmåga? Moderaterna har satt upp en mall inom sjukskrivning som innebär att det finns en tid som ska passa alla att vara sjuksrkiven. Har du ont i ryggen? jahapp, max 4 veckor. Benbrott? max 3 veckor. spelar ingen roll vilket ben du brutit, hur du mår efter dina sjukskrivningsveckor. du ska ut igen! ut och slita.. Något annat som jag starkt ogillar med moderaterna är att dom gör klyftan mellan fattiga och rika störra än den någonsin har vart. Dom som har det bra, får det bättre medans dom som har det mindre bra, får det ännu sämre. Ta bara det här med att privatisera sjukvården. Du kan betala en summa pengar för att få komma före andra människor i vårdkön. är det ett jämställt samhälle? när det är dom med pengar som får hjälp. dom får sjukvård. Största hatet mot moderaterna kommer alltid för mig att vara deras sätt att behandla sjuka. Men det är klart att sjuka kan arbeta. Se på Reinfeldt.

Socialdemokraterna. Sist men inte minst, va? tror inte folk tappar hakan när jag nu berättar att det är där min röst hamnar på söndag. Jag tycker om Mona Sahlin för det första. Och ja, hon köpte toblerone och blöjor för pengar som inte var hennes. Men jag vill att alla sätter sig och funderar på om dom någon gång tagit något från sin arbetsplats. Om du jobbar på en skola till exempel så har jag väldigt svårt att tro att du aldrig har tagit med dig en penna, ett block, en linjal eller vad som hellst hem. och det är precis samma pengar. Jobbar du på ett pappersbruk så har du säkerligen tagit med dig papper hem till ungarna som dom kan rita på. before you start pointing fingers make sure your hands are clean. något som jag gillar med socialdemokraterna är att dom vill ha lika rättighetter för alla. plånboken ska inte styra hurvida du får vård eller inte. eller hur du blir bemött i samhället. dom vill även satsa på fler jobb för unga. vilket såklart är posetivt. moderaterna la 10 miljarder på det under sin fyraårsperiod. och ändå fortsätta ungdomsarbetslösheten att stiga. känns som att det är dags att prova något annat alltså? sen tänkte jag ta upp det här med fastighetsskattan. många har hört av sig till debattprogram för att säga att dom måste ta banklån för att kunna bo kvar i sina hus om socialdemokraterna vinner valet. vilket är galet. socialdemokraterna vill höja fastighetskatten för 1%! EN PROCENT! och för dom som får höjd fastighetskatt så är det redan uppkollat att dom som bor i det huset lägger mindre än typ 2% (minns inte exakt siffra!) av sin inkomst på sin fastighet. på den här punkten skulle jag kunna skriva hela natten. men nu har jag lagt ner åtskilliga timmar på det här inlägget, så nu får det vara nog. haha. Mona Sahlin får iaf min röst på söndag!



"jag tycker att det är bra om politiker tar en sup ibland. jag tycker att det är bra om politiker kör för fort någon gång. jag tycker det är bra om dom till och med fifflar litegrann. betalar barnvakten svart. det visar ju bara på att dom har lite koll på hur det är att vara människa. problemet är poltiker som lever som vanliga människor, sen låtsas som att dom inte gör det." - Magnus Betnér.



och så ska man rösta med hjärtat. hjärtat sitter på vänster sida.
och vilken färg har hjärtat? Rösta rätt - Rösta rött!

nåväl. det viktigaste är som sagt att ni går och rösta gott folk!
vet du inte vad du ska rösta på så rösta blankt. men rösta!!!
en rättighet och skyldighet.

och barn.. Stay in school!

nu är jag så trött så jag snart stupar.
charmigt om du orkade läsa igenom alla mina värdelösa åsikter. ;) puss

Kommentarer
Postat av: Markus

Amanda aldrig funderat på att bli politiker, dina argument är så jävla bra och du skriver som man förstår^^

2010-09-18 @ 11:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0